woensdag 17 oktober 2012

Patroon muziekuil

                                     Voor de mensen die ook deze uil willen haken heb ik hieronder
                                     het patroon van mijn uil neergezet.
                                     (lees even wat onderaan het patroon staat!)

Dus hier het patroon:

Deze is gehaakt met haaknld nr. 3 en haaknld nr. 2 voor de snavel.
Garen: passend voor nld 2½-3.

Lijf
Begin met een magische ring.
toer 1: 6 v in de ring (6)
toer 2: 2 v in elke v (12)
toer 3: 2 v in elke 2e v (18)
toer 4: 2 v in elke 3e v (24)
toer 5: 2 v in elke 4e v (30)
toer 6: 2 v in elke 5e v (36)
toer 7: 2 v in elke 6e v (42)
toer 8: 2 v in elke 7e v (48)
toer 9: 2 v in elke 8e v (54)
toer 10: 2 v in elke 9e (60)
toer 11-15: v in elke v (60)
toer 16-31: per 2 toeren verschillende kleuren- v in elke v (60)
toer 32: minder door elke 9e en 10e v samen te haken (54)
toer 33-41 v in elke v (54)
Om mooier uit te komen met de afwerking nog 4 v haken.(daar begint de volgende toer)
toer 42: 9 v , 9 hv , 18 v , 9 hv , 9 v (54)
toer 43: 9 v , 9 hv , 18 v , 9 hv , 9 v , 1 keerlosse.
Het muziekdoosje erin met het touwtje door het midden van de magische ring.
(de "trek" ring er even afhalen en dan opnieuw bevestigen)
Ik heb het lint aan het oogje van het doosje vastgeknoopt, maar kan ook later aan de buitenkant bevestigd worden.
( tip: als u "veiligheidsogen" gebruikt moet u eerst de ogen haken en deze erop vast maken )
Vullen met fiberfill.
Afwerking: het werk dubbelvouwen en aan elkaar haken als volgt:
1 hst , 1 hst , 7 v , 4 hv , 1 overslaan omdat het lint erdoor moet , 4 hv , 7 v , 1 hst , 1 hst. afhechten   (zonder het lint erdoor haak je 7 hv ipv 2 x 4)

vleugels 2x
3 toeren in kleur,dan elke 2 toeren in verschillende kleuren.
begin met een magische ring.
toer 1: 6 v in de ring (6)
toer 2: 2 v in elke v (12)
toer 3: 2 v in elke 2e v (18)
toer 4: 2 v in elke 3e v (24)
toer 5: 2 v in elke 4e v (30)
toer 6: 2 v in elke 5e v (36)
toer 7: 2 v in elke 6e v (42)
toer 8: 2 v in elke 7e v (48)
toer 9: 2 v in elke 8e v (54)
toer 10: 2 v in elke 9e v (60)
toer 11: 2 v in elke 10e v (66)  lange draad laten hangen voor het aanzetten aan het lijf.

ogen 2x
met wit.
begin met een magische ring.
toer 1: 6 v in de ring (6)
toer 2: 2 v in elke v (12)
toer 3: 2 v in elke 2e v (18)
toer 4: 2 v in elke 3e v (24)
toer 5: 2 v in elke 4e v (30) lange draad laten hangen voor het aanzetten aan het lijf.

met zwart.
begin met een magische ring.
toer 1: 6 v in de ring (6)  laat draad over voor het aanzetten op het wit van het oog.

snavel
toer 1: 7 lossen.
toer 2: v in de 2e l vanaf nld , 5 v , 1 keerl.
toer 3: 2 samen , 2 v , 2 samen , 1 keerl.
toer 4: 2 samen , 2 samen , 1 keerl.
toer 5: 1v , 1 l ,
afwerking. rondom hv haken met 2 hv in de hoeken.  lange draad laten hangen voor het
aanzetten aan het lijf.
                                          Alle onderdelen aan het lijf naaien en de muziekuil is klaar.

***( Er zijn mensen die denken dat ik het patroon van Matawi heb overgenomen,
dit is in geen geval waar!!!
Dit is eigenlijk een heel eenvoudig patroon die iedereen in mijn ogen zelf kan bedenken.
Ik kwam er zelf pas veel later achter dat zij een soortgelijk patroon heeft en daarvoor
betaald wil hebben.
Hoeveel patronen zijn er wel niet in omloop waar je bij de één voor moet betalen 
en bij de ander gratis?
Neem alleen al eens een kijkje op de engelse blogs! daar kom je heel veel gratis patronen tegen, 
die ik op Nederlandse bogs tegenkom waar ze voor betaald willen hebben!?! )***

17 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het delen van het patroon! Ik heb hem gemaakt voor mijn neefje. Ik heb er een blogje over geschreven, misschien vind je het leuk om te lezen?
    http://renskeswereld.blogspot.nl/2013/05/i-love-tijn.html
    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk patroontje!
    De mijne ziet er ietsjes anders uit (onderste stuk van het lijf is veel langer?) maar toch heel cool.
    Ga em binnenkort aan het tweede kindje van een vriendinnetje geven - de eerste had een muziek-kogelvis, deze gaat em zeker overtreffen!

    Dank voor het patroon!
    Groets
    Frieda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dis baie mooi. Ek wens ek kon Nederlands beter verstaan om dit te kan maak. Ek onthou die musiekdoosies van jaare terug. Is hulle nog bekombaar? Groete, Clair

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. De muziekuil is +/- 16 cm als hij gehaakt is met haaknld. 2.5.

      Verwijderen
  5. Hallo,

    Wat een leuke uil! Ik denk dat ik die ga maken voor iemand die zwanger is, maar even een vraagje, waar haal je zo'n muziekdoosje?

    Met vriendelijke groet,

    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bestel de muziekdoosjes bij: http://www.creamijn.nl/
      Hier kun je ook voordelig haakbenodigdheden vinden.

      groetjes Iefke.

      Verwijderen
  6. hallo,
    kan ik deze uil ook maken zonder muziek doosje?
    en kan dat voor de zelfde patroon?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dan heb je gewoon een hele leuke knuffel uil.
      (je haakt in de laatste toer gewoon die ene die je over moest slaan voor het lint, ook een halve vaste. voor de rest gewoon het patroon volgen.)

      groetjes Iefke.

      Verwijderen
    2. Hoi Iefke, Wat een super leuk patroon! Naarmate ik verder haakte ging ik steeds sneller en sneller omdat ik het eindresultaat wou zien! Ik heb hem gemaakt voor een vriendin en in mijn blog verwerkt! http://gemmahaakt.blogspot.nl/2014/10/super-schattig-uiltje.html

      Verwijderen
  7. Een super fijn patroon super goed uit gelegt dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heel leuk patroontje, waar haal je het speeldoosje vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. sluit je elke toer niet met een vaste af? Marij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Iefke, ik ben begonnen aan de muziekuil, het lijfje moet toch rond zijn, he? En de vleugels worden een zeskant? Graag hoor ik van je of dit klopt. Marij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. Je haakt de toeren achter elkaar door, daarbij is het misschien handig om aan het begin van elke toer even te "markeren" en de vleugels worden idd 6 kant.

      Verwijderen
  11. Bedankt voor het patroon. Ik heb het muziekdoosje gemaakt in de kleuren camel, minteken en lichtblauw voor mijn uniseks babykamer!

    BeantwoordenVerwijderen